החל מה- 1.1.19: השימוש במזומן יצומצם

בין השנים 1999-2007 עמד שיעור הממוצע של הכלכלה השחורה בישראל על כ-22% מהתמ"ג, כך לפי מחקר של הבנק הלאומי. המשמעות היא אבדן שנתי של הכנסות ממסים בהיקף אסטרונומי של כ- 45 מיליארד ש"ח.
ועדת לוקר המליצה להגביל את השימוש במזומן ובשיקים, ולהגביר את השימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים. בהתאם לכך, במרץ 2018 עבר חוק המגביל את סכום העסקאות שניתן לבצע במזומן או בצ'ק כדי להילחם בתופעת ההון השחור.


לפי החוק החדש לא ניתן לשלם במזומן תשלום שהוא גבוה מ-11,000 ש"ח לעוסק, לרבות מלכ"ר, או גבוה מ-50,000 ש"ח למי שאינו עוסק (אדם פרטי). עם זאת, החוק לא יחול על תשלום במזומן בין קרובי משפחה, למעט שכר עבודה. 


כמו כן אסור לתת או לקבל שיק אם שם מקבל התשלום אינו נקוב בשיק, כנפרע או כנסב, בכל סכום שהוא, או בסכום העולה על 5,000 ₪. כמו כן יש איסור לתת או לקבל שיק מוסב, בלי ששמו ומספר זהותו של המסב נקובים בו. לבנק יהיה אסור לפרוע שיק ללא ששם הנפרע נקוב בו ("שיק פתוח"), או שיק מוסב שעולה על 10,000 ש"ח – אם הוא הוסב יותר מפעם אחת, או אם לא נקובים בו שמות המסב והנסב ומספר הזהות של המסב.

על עוסק שיפר את המגבלות החלות עליו על פי החוק יוטלו עיצומים כספיים ועל מי שאינו עוסק, שיפר את המגבלות הללו, יוטלו קנסות פליליים.